En gruppe står oppstilt med hver sin motorcross, foto

Stor interesse for motorsport i Rindal

Tekst: Sigrid Skjølsvold          Foto: Eli Solvik/Sigrid Skjølsvold

1. rekke f.v. Peder Sande, Jonas Brønstad-Smevoll, Kaisa Bøe Elshaug, Scott Smevoll, Ludvik Helgetun og Alfred Helgetun 2. rekke f.v. Tore Brønstad, Oliver Kooyman, Nikolai Dahlen, Ailo Bøe Løset, Maria Svinsås, Ola Stokke, Espen Bolme, Stian Svinsås, Teodor Helgetun, Trond Børset og Pål Sande.

Store og små på motocrossbanen

De siste par åra har det vært økende aktivitet på Trollheimen motorbane i Rindal. Mange motocrossutøvere fra fem år og opp i voksen alder trener jevnlig. Crossgruppa i NMK Surnadal og Rindal ønsker alle små og store motorinteresserte velkommen for å prøve.

På denne tirsdagskvelden i slutten av august har barn og ungdom i alle aldre har møtt opp for å trene motocross, og snart er mange motorsykler uten på banen. En av foreldrene kommenterer at det nok er første gang denne sommeren at det støver på banen når de trener. Forholdene har nok ikke vært de aller beste for denne sporten heller i sommer, så mye regn som det har vært. Men denne kvelden er det oppholdsvær og veldig fint å kjøre.

Mye arbeid – men det er verdt det!

Det er altså NMK Surnadal og Rindal som står bak Trollheimen motorbane i Bjergen, der det både er bilcrossbane og crossbane. Crossgruppa i klubben samarbeider med Surnadal motocrossklubb om trening. Rindalingene kan bruke Kvanne motocrossbane i Surnadal, og surnadalingene kan komme hit til Rindal for å trene.

Motocrossbanen i Rindal ble bygget i 2001, og foreldrene som er her forteller at det har vært veldig varierende aktivitet her i årenes løp. I noen perioder har det vært mye kjøring, men for noen få år siden var det nesten ikke kjøring her. Det var noen få aktive rindalinger, som trente mest i Surnadal. Men motocrossbanen i Rindal har vært godkjent som treningsbane hele tida. De siste 2-3 åra har interessen for motorsport tatt seg kraftig opp igjen i bygda, og mange har vært med på dugnad for å få motocrossbanen i tipp topp stand.

En slik bane må få godkjenning med jevne mellomrom, og nå skal den snart godkjennes på nytt. Foreldrene som er her stiller opp på dugnad for å holde gress og plantevekster i sjakk, for å bevare oversikten over hele banen til enhver tid. Banen vedlikeholdes jevnlig, blant annet med skraping og etterfylling av grus. Også denne treningskvelden har det dukket opp noen store steiner i banen, og foreldrene sørger for å få dem fjernet.

Det er ganske mye arbeid å holde banen ved like. Det kan bli lange kvelder av og til, men når en ser hvor glade ungene blir når de kommer hit og får kjøre, så er det absolutt verdt det, synes de.

Noen av foreldre har blitt så ivrige at det har kjøpt egen sykkel og er med og trener. En av dem er Tore Brønstad. Han har vært med denne sesongen, sammen med sønnen sin, og innrømmer at han selv også er bitt av basillen. Kjøringa er veldig god trening, både for kroppen og hodet, synes han.

Hannah Sæthervik og Ailo Sæter

Strenge regler

På trening er det alltid en godkjent aktivitetsleder til stede. Denne personen har gjennomgått et kurs, og har ansvaret for at treninga gjennomføres i henhold til reglene. Uten en slik aktivitetsleder kan ikke treninga gjennomføres. I Rindal er det mange slike aktivitetsledere, og flere er i ferd med å ta kurset nå i høst.

Kjøringa er en familieaktivitet, som krever engasjerte foreldre. Alle under 18 år må ha med seg en foresatt. Disse er gjerne med som flaggvakter. De plasserer seg på ulike poster ved banen og holder øye med alle deler av banen, i tilfelle noe skulle skje. Hvis noen for eksempel velter, så løftes et gult flagg og kjøringa stoppes.

I NMK i Rindal er det nå ca. 20 aktive motocrosskjørere, og mange på trening hver gang. I tillegg kommer det ofte surnadalinger og trener sammen med dem. Noen av de aktive utøverne er med på løp i tillegg. De deltar i midtnorske mesterskap, der det arrangeres løp på ulike baner i Midt-Norge gjennom sesongen.

Bildeserie:

Tre treninger i uka – lav terskel for å bli med

Tore Brønstad tror at det kan være flere i bygda som har lyst til å prøve motocross. Noen tror kanskje at det er høy terskel for å være med, og at man må være god til å kjøre når man kommer, men det er absolutt ikke riktig. Terskelen for å bli med her er lav, understreker han.

De som har lyst til å prøve å kjøre kan ta kontakt med noen i miljøet, eller bare møte opp på trening. Klubben har en liten sykkel til utlån, slik at de yngste kan få prøve seg. Foreløpig har de ikke noen egen større sykkel, men noen av ungdommene som er med er villige til å låne bort sin sykkel hvis noen har lyst til å prøve.

Dersom man får lyst til å fortsette å kjøre må man melde seg inn i klubben. I tillegg må man ta ett lisenskurs på nett og betale for lisens, som blant annet dekker forsikring, i tilfelle det skulle skje noe på banen. Så er det bare å sette i gang, og bli med på de organiserte treningene. Det er tirsdag og torsdag fra kl 17 og utover, til kl 21 eller så lenge det er lyst, og på lørdager fra kl 12 til kl 17.

Alle får en gjennomgang av banereglene og flaggreglene før de begynner å kjøre. Deltakerne deles vanligvis opp i to grupper, som kjører vekselvis. De minste syklene er i ei gruppe, og de større i den andre gruppa, der det selvfølgelig blir merkbart større fart og hardere kjøring. Hvis det er veldig mange som møter opp på trening så blir det tre grupper, inndelt etter alder. Hver gruppe kjører i ett kvarter om gangen. Rett før det har gått et kvarter får den andre gruppa beskjed om å gjøre seg klar, slik at det blir mest mulig kjøring på alle.

Treningene på crossbanen i Rindal er åpne for alle, og det er altså ikke høy terskel for å kjøre. Det er bare å komme innom trening og prøve. Man kommer hit for å ha det moro, og så lærer man etter hvert, sier Tore Brønstad.

Bildeserie fra trening tidligere i sommer:

Alle foto i bildeserien over: Eli Solvik